Focustomers | Iedereen in het bedrijf is verkoper
16662
post-template-default,single,single-post,postid-16662,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Iedereen in het bedrijf is verkoper

Verkopen is voor veel werknemers een raar woord. Je denkt gelijk dat je iemand iets aan moet smeren, het tegendeel is echter waar. Verkopen is in mijn ogen een proces waarin je duidelijk krijgt of je iemand kan helpen met jou dienst of service. Het gaat er om of je te maken hebt met een ideale klant of niet. Indien dit niet het geval is, dan zou je deze klant moeten weigeren! Soms zijn het klanten waar je niet genoeg aan verdiend, soms zijn het klanten die teveel resources van je gebruiken, soms zijn het klanten waar je afscheid van moet nemen omdat het bedrijf een andere richting op gaat en soms zijn het klanten waar je gewoon niet mee wilt samenwerken!

Zo vaak hoor ik van mensen van de sales afdeling dat ze de enige zijn die echt bezig zijn met het binnenhalen van klant. Dit is zo zonde. Iedereen in het bedrijf heeft een rol om nieuwe klanten binnen te halen. En dan bedoel ik niet met een klant binnenhalen een product verkopen aan iemand die er niks aan heeft, maar aan iemand die jij kan helpen met je dienstverlening. Ik neem tenminste aan dat jij trots bent op het product of de dienstverlening van het bedrijf waar je werkt?

Er zijn twee antwoorden belangrijk om het hele bedrijf mee te laten helpen om meer klanten te krijgen. Het is eigenlijk heel simpel en als je het goed doet zal je verbaasd zijn hoe graag mensen meewerken aan het sales proces om nieuwe klanten te kunnen helpen.

Antwoord 1 die elke medewerker zonder na te denken moet kunnen geven is op de volgende vraag:

Antwoord 2 is misschien nog wel belangrijker om te onthouden en dat is op de vraag:

Zelden wordt er op deze twee vragen een goed antwoord gegeven. Tuurlijk, het Sales vak is een vak apart maar wanneer iemand op een verjaardag, evenement of beurs is dan kan hij maar beter een goed antwoord hebben op deze vragen! Als organisatie is het dus je plicht om alle werknemers te voorzien van een goed antwoord.

Leg dus deze twee antwoorden vast en zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is!

Nu iedereen in de organisatie hetzelfde antwoord geeft op deze belangrijke vragen, is het van belang dat je de contact gegevens van alle mensen verzameld welke zeggen “oh maar dat is interessant.” Zorg dat er een centraal punt is (je CRM systeem bijvoorbeeld) waar mensen de contactgegevens op moeten slaan et voila. Leads, opportunities en klanten stromen als warme broodjes binnen. Mocht je in een complexe B2B wereld werken dan zal Sales je eeuwig dankbaar zijn omdat de hele organisatie het leven van Sales mensen makkelijker maakt met deze “warme contacten.”

 

Ben jij ook op zoek naar meer Sales succes?

  • Download dan mijn GRATIS eBook “Waarom je deals verliest, die je had moeten winnen! Hier te downloaden
  • Of breng je sales proces in kaart met de Sales Proces Tool: Hier te downloaden

 

Het is niet te bevatten hoeveel meer exposure ik krijg door een comment, een like of als je het artikel deelt. Vind je dit artikel interessant of heb je er iets aan gehad, support mij dan door het te delen via social media en laat ook je netwerk direct profiteren van de inzichten die jij hebt opgedaan. Dank!

 

 

Tags:
, ,
Geen reactie's

Geef een reactie