Focustomers | Waarom ik van accountability hou (en jij dat ook zou moeten doen!)
16357
post-template-default,single,single-post,postid-16357,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Waarom ik van accountability hou (en jij dat ook zou moeten doen!)

Te vaak worden afspraken niet nagekomen. Er worden allemaal excuses bedacht waarom het niet gelukt is; dagelijkse brandjes die tussendoor komen, iemand vindt de afspraak toch niet zo belangrijk of mensen schuiven dingen voor zich uit omdat ze er geen zin in hebben. Er is altijd wat. Mijn ervaring is dat wanneer je gezamenlijk per kwartaal opschrijft welke doelen je hebt en bespreekt wie waarvoor verantwoordelijk is en dit ook nog wekelijks bespreekt, je 10 keer meer zaken gedaan krijgt.

Vorige week schreef ik een artikel over externe focus en dat het belangrijk is wanneer je op zoek gaat naar nieuwe klanten. Vandaag gaat het over een andere focus en waarom collega’s, partners of klanten zich niet verantwoordelijk voelen en afspraken niet nakomen. Voor praktisch alle gevallen geldt een van deze redenen:

  1. Mensen kennen het “hogere” doel niet
  2. Verantwoordelijkheden zijn niet specifiek vastgelegd
  3. En er wordt niet goed bijgehouden wat de status is van afspraken.

Het hogere doel van een organisatie

Veel van de Vision en Mission Statements, welke het hogere doel van een organisatie weer zouden moeten geven,  zijn vaag en geven geen doelen aan voor de kortere termijn. Herkenbaar? Gino Wickman vond dit ook en heeft na jarenlang onderzoek een simpel, maar effectief, systeem ontwikkeld waarbij er slechts  6 belangrijke elementen zijn waarop een bedrijf zich moet focussen.

The Vision Organizer

Vandaag wil ik 2 van de 6 elementen uitlichten omdat het super makkelijk is om in te zetten en het je vandaag nog resultaat oplevert: de Vision / Traction Organizer.

De Vision Organizer (zoals hierboven te zien is) geeft aan waar de focus van het bedrijf ligt:

  • Welke cultuur gewenst is;
  • Wat de core focus en het hogere doel is;
  • Waar het bedrijf over 10 jaar moet staan;
  • Op welke specifieke markt men zich richt en op welke manier men daar uniek in is;
  • Waar het bedrijf over 3 jaar staat, qua omzet, cultuur, kantoren, nieuwe mensen, you name it.

Dit is een taak van het management maar maakt het leven van iedereen makkelijker wanneer dit duidelijk op papier staat.

The Traction Organizer

Misschien denk je nu, ik heb helemaal geen bedrijf en ik heb ook geen management positie, dus wat heb ik hier aan?! Het mooie is dat wanneer de Vision Organizer vanuit het management is ingevuld en bij iedereen bekend is, jij je eigen doelen kan koppelen aan het grotere plaatje.

Wanneer je de Traction Organizor in gaat vullen dan voelt het alsof de puzzelstukjes in elkaar vallen. Bij deze nemen we even aan dat je in sales zit, of marketing of HR of iets anders als je echt geen sales wilt zijn, en een target hebt. Een target is niets anders dan de doelen welke je wilt of moet halen. In het jaarplan (zie afbeelding hierboven) schrijf je alle doelen op waar jij aan het eind van het jaar op afgerekend gaat worden. Dit kan zijn een bepaald bedrag aan nieuwe omzet, een aantal nieuwe klanten, bestaande omzet of bestaande klanten vasthouden het maakt niet uit. Zoals het maar een doel is dat jij aan het einde van het jaar gehaald wilt hebben.

Iedereen is afhankelijk van collega’s, partners of klanten om deze jaardoelen te realiseren. Bepaal welke doelen er dit kwartaal absoluut gehaald moeten worden, in het Traction Organizer overzicht noemen ze dit Rocks, en bepaal wie er eindverantwoordelijk is om dat doel te realiseren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij als sales een nieuwe marketing campagne in wilt zetten om nieuwe klanten binnen te halen. Jij bent echter niet verantwoordelijk voor marketing. Zorg dat je per kwartaal met alle belanghebbenden om tafel zit en zorg dat iedereen achter dezelfde kwartaal doelen staat. Vervolgens maak je 1 persoon eindverantwoordelijk per doel. Om extra commitment te krijgen kan je iedeen het overzicht aan het begin van het kwartaal laten onderteken, als een soort contract. Echt het werkt, mensen voelen nu een soort van verplichting om afspraken na te komen.

Accountability for everybody

Nu iedereen weet welk hogere doel er na wordt gestreefd, welke doelen er dit kwartaal nodig zijn en wie waarvoor verantwoordelijk is ga je tot actie over. Wekelijks kom je bij elkaar en spreek je door of iedereen nog op koers ligt om zijn doel te halen. Zijn er uitdagingen dan worden deze op de issue list gezet en zoek je naar een oplossing.

Conclusie

Het mooie van het EOS model is dat het je mogelijk maakt om iedereen aan te spreken op zijn of haar verantwoordelijkheden. Wanneer je aan de marketing afdeling uitlegt dat het doel van het bedrijf is om over 3 jaar de omzet te verdubbelen, dat jij je bijdrage wilt leveren door komend kwartaal 10 nieuwe klanten binnen te halen en dat je daarom graag een nieuwe marketing campagne in wilt zetten……. Dan kan het niet anders dan dat iedereen daarin meegaat en zorgt dat het binnen tijd en budget gedaan wordt. Toch?

Ben benieuwd wat het leukste excuus is dat jij hebt gehoord afgelopen periode waardoor afspraken niet na zijn gekomen?

Geen reactie's

Geef een reactie