Focustomers | Vakspecialisten, hoelang kunnen jullie nog zonder Sales & Marketing?
16668
post-template-default,single,single-post,postid-16668,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Vakspecialisten, hoelang kunnen jullie nog zonder Sales & Marketing?

Vandaag wil ik graag mijn ervaringen van de afgelopen maanden met je delen en kijken of je dit herkent. De afgelopen tijd ben ik bij diverse klanten geweest en deze partijen hadden 1 ding gemeen. Het waren allemaal vakspecialisten (notarissen, juristen, accountants & architecten EN ze hadden geen (grote) Sales afdeling. Sommige hadden zelfs geen enkele Sales verantwoordelijke in dienst. Toch waren dit geen zzp’ers of kleine ondernemingen. Er zaten bedrijven bij met meer dan 100 werknemers, maar waar geen enkele Sales persoon te bekennen was. In deze post zal ik duidelijk maken waarom het ook essentieel is om op een structurele manier nieuwe klanten binnen te halen zonder dat je Sales mensen aan boord hebt. Zonder Sales geen business!

Veel bedrijven groeien omdat ze ergens goed in zijn. Ze leveren een service waar behoefte aan is en mensen betalen zonder na te denken. Maar dan. Een crisis die er voor zorgt dat deze klanten niet meer bestaan. Bezuinigingen waardoor mensen kritisch naar je dienstverlening kijken of een concurrent die agressief is met acquisitie en de klanten lopen bij je weg. Wat deze bedrijven vaak gemeen hebben is dat ze grote passie voor hun vak hebben en mensen graag helpen. Maar dan wel als ze gevraagd worden om te helpen. Dat is precies waar het tegenwoordig mis gaat. Mensen zoeken eerst online naar hulp! Als je als organisatie nog nooit echt hebt hoeven verkopen dan is het een lastig verhaal als je in een keer online vindbaar moet zijn.

Marketing & Sales staat bij deze partijen op een laag pitje omdat men liever tijd besteedt aan de vakinhoud. Denk maar eens aan advocaten. Jij weet ze wel te vinden als je ze nodig hebt, maar Sales mensen binnen een advocaten kantoor? Dat zie je niet vaak. Architecten? Ook daar kom je ze niet snel tegen. Notarissen? De vraag stellen is hem beantwoorden 🙂

Toch merk je dat er een verandering gaande is. Vakspecialisten merken ook dat de markt verandert en dat ze wel moeten investeren in het structureel binnenhalen van nieuwe klanten. De klant is kritischer geworden, heeft meer kennis in huis en begint online te zoeken zodra ze iets niet weet. Een mooi voorbeeld is de notarisservice van Hema. Wie had een aantal jaren geleden gedacht, dat je een samenlevingscontract bij de Hema kon afsluiten, online nog wel! Laat ik je een ding verklappen, de notarissen in elk geval niet 😉

Veel van deze partijen worstelen nu met de vraag hoe ze op een structurele manier nieuwe klanten binnen kunnen halen. In een vorige post schreef ik al dat het ongelofelijk belangrijk is dat iedereen in het bedrijf bezig is met verkopen en dat het hebben van een Sales proces van levensbelang is. Iedereen moet zijn steentje bijdragen bij het binnenhalen van nieuwe klanten.

Veel van deze vakspecialisten zetten nu de eerste stap in het structureel binnenhalen van nieuwe klanten. Geen zware investeringen in Sales & Marketing maar wel zijn ze op een structurele manier bezig met het Sales Proces en leggen stappen & activiteiten vast om nieuwe klanten binnen te halen.

Toch ben ik benieuwd of het hebben van een Sales Proces, op de lange termijn, voldoende is voor deze bedrijven. Vaak worden er op deze manier wel klanten binnen gehaald en worden ze goed geholpen bij de specifieke vraag die ze hebben, maar wordt er verder naar ze geluisterd? Hoe bevalt de dienstverlening? Wat voor ervaring hebben ze gedurende het hele koopproces? Wordt er nadat een klant is geholpen nog iets gedaan aan aftersales? Kennen ze nog partijen waar dezelfde vraag speelt? Deze verantwoordelijkheid kan en mag je volgens mij niet neerleggen bij deze vakspecialisten, maar is een kerntaak van Sales & Marketing!

Werk jij bij een vakspecialist en herken jij je organisatie? Dan want ben ik benieuwd met welke initiatieven jouw bedrijf bezig is om structureel nieuwe klanten binnen te halen.

Ben jij NU op zoek naar meer Sales succes?

  • Download dan mijn GRATIS eBook “Waarom je deals verliest, die je had moeten winnen! Hier te downloaden
  • Of breng je Sales proces in kaart met de GRATIS Sales Proces Tool: Hier te downloaden

==============================================================

Vind je dit artikel interessant of heb je er iets aan gehad, deel het dan en laat ook je netwerk direct profiteren van de inzichten die jij hebt opgedaan!

========================================================

Geen reactie's

Geef een reactie